hafiz razak

Thursday, December 17, 2009

PEMIMPIN MESTI BERPANDANGAN JAUH KE HADAPAN

PEMIMPIN MESTI BERPANDANGAN JAUH KE HADAPAN


Sesetengah orang kata seorang pemimpin yang mempunyai wawasan yang hebat jika apa yang dilakukan sukar difahami dengan mudah oleh mereka yang dipimpin, tetapi jika seseworang pemimpin yang mempunyai wawasan yang jelas dan hebat jika apa yang dilakukan pada mulanya tidak difahami oleh mereka yang dipimpin, malah hanya memahami setelah perlaksaaan atau setelah seseorang pemimpin itu telah tiada.


Seseorang pemimpin mestilah memiliki wawasan yang jauh ke hadapan melihat apa yang tidak dapat dilihat orang lain dan menjangka apa yang tidak dijangka orang lain, setelah arahan dan perlaksanaan dilakukan barulah orang berkata “ ye tak ye kan”


Mungkin ada yang tidak setuju dengan perkara ini dan mungkin juga ramai yang berpendapat begini. Apa yang lebih penting pemimpin harus memiliki idea-idea yang luar biasa (out of the box) yang menabjubkan untuk mengangkat martabat mereka yang dipimpin sehingga kadang kala ianya tidak masuk akal, atau untuk membawa organisasi yang dipimpin ke satu tahap yang lebih tinggi atau mencapai sasaran yang Nampak mustahak.


MEMIMPIN MASYARAKAT KAMPUS SATU CABARAN MAHASISWA


Perkara ini penting dalam suasana GMUKM adalah sebuah kerajaan dibeberapa kawasan sekitar kampus yang mendapat mandat dari Mahasiswa, pemimpin GMUKM harus sedar akan perkara ini untuk dilaksanakan, samaada tanggungjawab ini berat atau sebaliknya.

Sekarang masyarakat kampus mula menumpu kepada GMUKM untuk urusan yang melibatkan proses pembelajaran mahupun kebajikan mereka sehingga sekecik perkara mereka menilai cara kepimpinan yang ditunjukkan oleh GMUKM.


Kalau kita berjiwa kerdil kita melihatnya sebagai masalah kepada diri dan keluarga kita. Tetapi jika kita berjiwa besar kita akan melihat ia sebagai satu cabaran dan peluang untuk mengukuh serta mengembangkan GMUKM.


Ada mereka yang sanggup mengenalkan diri mereka sebagai agen GMUKM semata-mata senang mencari mereka yang memerlukan bantuan supaya mereka dapat membantu masyarakat kampus, ada juga yang sanggup menjadi penghubung diantara masyarakat kampus dan YB-YB GMUKM


PEMIMPIN YANG LUAR BIASA MELAHIRKAN MASYARAKAT YANG LUAR BIASA


Kita perlu memipin masyarakat dan kita tidak akan dapat diterima sebagai pemimpin masyarakat sekiranya kita tidak berjiwa besar. Lebih-lebih lagi masyarakat yang hendak kita pimpin bukan sahaja orang Melayu tetapi juga orang Cina dan India, malah orang Indonesia, Myammar, Kemboja dan sebagainya yang ada di kampus kita.


Sudah tentu ianya memerlukan kualiti dan pendekatan yang berlainan dari memimpin hanya orang-orang GMUKM. Selari dengan semangat 1 Malaysia orang Melayu tidak hanya memimpi orang Melayu sahaja, orang Cina tidak memimpin orang Cina sahaja, orang India tidak hanya memimpi orang India sahaja tetapi kita memimpin seluruh rakyat.


BERANI MEMBUAT KEPUTUSAN


Apabila Anwar Ibrahim dipecat pada tahun 1998, Presiden PAS ketiak itu, Ustaz Fadhil Noor, telah mengilhamkan penubuhan GERAK. Cadangan itu akhirnya berjaya menyatukan tenaga-tenaga yang menentang kepimpinan Tun Mahadhir.


Satu perhimpunan raksasa telah dianjurkan di Taman Melewar sehingga sekitar 100.000 yang hadir, ianya menjadi pemulaan kepada penyatuan suara pembangkang yang akhirnya menjadi Pakatan Rakyat sekarang.


Tetapi ketika itu ada yang mempertikaikan tindakan Ustaz Fadhil, ada yang kata “ buat apa nak tolong Anwar, dia kan UMNO” atau ada yang menyatakan GERAK tidak berdaftar, nanti akan memburukan imej PAS, tetapi akhirnya kita semua memahami pandangna jauh Ustaz Fadhil itu.


TUN MAHADHIR YANG KUCINTAI


Tun Mahadir menempuhi banyak perkara dalam pemerintahanya, mungkin kerana pemerintahannya beliau lebih panjang dari mana-mana Perdana Menteri maka banyak perkara yang telah dilaksanakn lebih menyerlah.


Sama ada perkara yang dilakukan menguntungkan rakyat atau sebaliknya, pemerintahan beliau banyak mencatatkan perkara-perkara baru di dalam sejarah Negara kita. Mungin ada yang setuju dan tidak dengan Tun Mahadhir sebagai seorang pemimpin Islam, atau seorang pemimpin yang menjaga kepentingan para Marhaen tetapi terdapat perkara-perkara yang dilaksanakan oleh beliau yang akhirnya diakui membawa manfaat kepada rakyat, yang meletakkan Malaysia dipeta dunia.


Walaupun ada perkara yang dilaksanakan Tun merugikan rakyat tetapi keberaniannya membuat keputusan adalah sesuatu yang dikagumi ramai. SEBAGAI PEMIMPIN MESTI BERANI DAN TEGAS, TIDAK KELIHATAN LEMAH KETIKA MEMBUAT KEPUTUSAN, TIDAK TERAGAK-AGAK.


Sebagaimana yang pernah dijelaskan oleh Ibnu Khaldun dalam kitabnya Al-Muqaddimah dan al-‘Ibar, seseorang pemimpin perlu disayangi dan digeruni.


Baik dimana posisi pemimpin itu ditaklifkan, memikul tanggungjawab masing-masing, pemimpin harus memiliki jiwa besar dan tidak kelihatan lemah dalam mencorak organisasi mereka dan mesti memiliki idea-idea yang luar biasa dan berani menghadapi resiko. Bak kata orang putih No Pain, No Gain.

SELAMAT BERJUANG.

5 comments:

  1. Kenapa dulu suka kutuk kerajaan, dasar kerajaan, tapi dalam blog pula cintai sama Tun. Hipokrit la korang. Dosa korang wat tak kena balas ker.? Kebal.?

    ReplyDelete
  2. Korang nie cakap jer pandai.. leh wat ker mcm Tun....???? lu pikir la sendiri..

    ReplyDelete
  3. Salam ziarah. Artikel yg best... agak mngujakan.
    Cuma... byk 'typing error'. hehehe...

    Pd saya, saya pun sgt (tak trlalu la...) mngagumi kperibadian Tun. Hebat. Hinggakn Tuan Guru pn mngakui k'pintar'n beliau. (Saya pernah mndengar, tp xpasti sumbernya. Andai salah, mohon dbetulkn). Biasa la, ada aspek positif, ada yg negatif & byk prselisihn yg brlaku sbb kita suka pandang dr 1 aspek shj, pemikirn yg kurang mncapah.

    Kpd kedua2 anonymous, luaskn pndangn year. ;)

    K, salam kembara.

    ReplyDelete
  4. ALLAH mengurniakan kpd kita kelebihan masing2..sudah tentu ade di dunia ini seseorang yg betul menjiwai sifat kepimpinan ini, cume terletak pd drinye utk mnggunakan ke jln yg baek atau sebaliknya, ape yg baek drpd seseorg itu hendaklah kita jdikan ia sebgai dorongan,didikan dan tnjuk ajr buat dri kite, dan ape yg bruk, jdiknlah ia pengajaran utk kte supaye kte x mlakukan kslpn itu spertimne mreke.. (^_^)

    ReplyDelete
  5. jgn terlalu jumut pemikiran mengambil satu sudut pandangan sedangkan pandangan lain ade kebaikannye

    kepada penulis, teruskan penulisan kritis anda
    salam juang

    ReplyDelete