hafiz razak

Tuesday, May 5, 2009

SAYUQ HANYA SATU ISTILAH

Penulis rase terpanggil untuk menerangkan perkataan sayuq yang kebelakangan ini selalu digunakan dikalangan mahasiswa UKM. Istilah sayuq ini pada asalnya berasal dari perkataan sayur,sayur sayuran yang mana lahjah atau lograt kedahnya dipanggil sayuq.

Apa yang menggamit jiwa ialah, perkataan ini digunapakai oleh golongan senior ke atas golongan junior untuk melambangkan mereka ini lemah, lesu, tak kehadapan dan sebagainya. Rase tercabar juga apabila mengetahui makna disebalik istilah tersebut..

Kerana penulis juga salah seorang junior di UKM, tapi berpangkat senior. Apa yang nak dikongsikan disini, istilah sayuq itu jika melambangkan maksud yang sedemikian, ini bermakna kita golongan senior ini secara tidak langsung telah mendoakan adik2 kita ini menjadi lemah dengan tidak sengaja..

Patutkah apa yang dicapai oleh golongan junior pada hari ini langsung tidak membanggakan golongan senior, malah mereka memperlekehkan kita dalam usaha2 kearah yang mereka harapkan…

Berhentilah wahai abang2 senior dari menceluparkan mulut kalian tu..menyingkap sejarah anda semua menjadi junior dahulu, adakah abg2 senior pada ketika itu mengata seperti anda mengata kami sekarang..

Mana buktinya, cuba tunjukkan, cukuplah dari mendoakan kami kearah itu..kami tahu akan kemampuan kami, kami tahu kebolehan kami, sepatutnya kami dan anda dapat bersama mengembeling tenaga dan ilmu dalam mencapai masud yang satu…

Ini satu amaran dari kami golongan junior, nantikan kebangkitan kami pada semester hadapan dalam melawan arus masa yang terlaju ini…tunggulah sayuq itu akan berbalik ke tempat asalnya sedia kala..

Ayuh rakan-rakan junior, buktikan bahawa kita bukan seperti yang mereka maksudkan,kita anak jantan yang tahu berkokok, diajak bersabung kita turun…mmari bersatu dalam mencari bergerak seiringan memimpin perubahan

2 comments:

  1. ala..kenapa 2 kali statement..huhu..
    tape..
    smg kekal dlm pjuangan fisabilillah ye..:]

    ReplyDelete
  2. fiest year tetap sayuq
    hang kene bagi perangsang skt kat diorang hafiz
    bagi diorang jadi mcm hang

    ReplyDelete