hafiz razak

Sunday, April 26, 2009

ORANG MAHU DEKATI KITA, TAPI....

Wah !! syok tengok artikel yang ditulis minggu lalu mendapat sambutan hangat dari rakan 2, mekasih kepada sesiapa yang beri komen tuk artikel tu...


Ye betul jika ditanya kepada golongan yang terlibat mestikah mereka menegakan hujah2 untuk mendepent diri dan golongan mereka.


Kalau kita mahu mendapat impak maksima hasil dari luaran yang kita tonjolkan, maka mahu tidak mahu kita mesti memanggil orang lain tu dijadikan cermin kepada diri yang hina dina ni kan..


Nah..ape lagi nak ditegakkan kepada golongan yang terasa tu....ini perakuan dari cermin itu sendiri..


Jika dalam kaedah usul fiqh hukum boleh meraikan urf sesuatu tempat, nah, orang dekat UKM ni dah melihat dengan mata kasa mereka dengan tidak dapat menerima golongan tertentu, bagaimana kita mahu salurkan thaqafah kita,pemahanan kita, yang paling penting dakwah kita..


Merai juga klasifikasi sumber hukum maslahah mursalah yang mendatangkan kebaikan dengan mengubah bentuk praktikal semata-mata mencapai matlamat yang utama,


Dulu kan Imam Hassan AL-Banna penah ajak rakan2nya untuk mencukur janggut dan melepaskan lebai dikepala semata-mata untuk masuk disko dengan tujuan berdakwah...janggut tu ape ye...sunnah tu bro...


Janggut dan tudung boleh ke disamakan....


Titik persamaan disini kita harus berubah dengan tidak menggadaikan prinsip-prinsip syariat yang kita genggam semata-mata memenagi hati golongan lain...


BERSATU BERUBAH.....

Friday, April 24, 2009

POLITIK RETORIK KAMPUS

Cakap tak serupa bikin, itulah lafaz yang paling layak diberikan kpd ahli majlis perwakilan pelajar 09 yang terpilih dalam pilihanraya kampus tahun ini.

Pelbagai janji dan manifestor ditabur dihadapan mahasiswa/I semasa sesi berkempen untuk merai undi simpati, namun janji tinggal janji..

Sudah hampir 5 bulan diberikan peluang dan ruang kepada mereka Mpp 09, tetapi tidak nampak satu habuk pun usaha yang mereka jalankan untuk memperjuangkan hak2 mahasiswa/i

Berjuang atas nama kebajikan, tidak ketinggalan mencanang nama sebagai aspirasi kepada pelajar, hanya istilah sahaja gah, tetapi perlaksanaan goyah.

Faktor keilmuan dan pengamalan harus diterapkan kedalam diri Mpp, jangan jadi macam burung kakak tua yang hanya pandai berlagu tetapi tidak ngeri apa yang disebut..

Ayuh rakan2 yang diberi kesedaran, gerakan minda bawah sedar anda untuk memberi kesan kepada mereka2 yang masih nyenyak tidur dikolej2 supaya bangun memperjuangkan hak kta bersama.

Mari kita gerakan Mpp yang sedang lena dibuai mimpi yang panjang, supaya mereka terkesan dengan kehadiran kita..

Mari, besatu berubah

Tuesday, April 21, 2009

NGAUMAN SANG SINGA

Tertarik membaca berita dalam akhbar hari ini yang bertajuk Ahmadinejad kecam Barat, diplomat EU keluar dewan.

 

Persidangan PBB yang berlaku di Geneva pada 21 April itu sewajarnya membuka mata para pemimpin Islam supaya mencontohi keberanian yang ditunjukan oleh Presiden Iran itu.

 

Beliau memulakan ucapan dengan bacaan doa dan meneruskan ucapan dengan kritikan yang berani keatas AS dan sekutunya Israel sebagai rejim paling kejam dan kuat menindas, selain menyalahkan pencerobohan AS ke atas Iraq sebagai salah satu konspirasi zionis..

 

Terang lagi bersuluh lontaran ucapan yang dibuat dihadapan pemimpin kesatuan EU menjadi igauan kepada mereka sehingga bertindak keluar dewan kerana sombong dan bongkak dengan kuasa yang ada pada mereka.

 

Justeru diingatkan kepada pemimpin2 Islam agar mengikut jejak keberanian yang ditunjukan oleh Presiden Iran itu.

 

Tidak lupa juga kepada leader future yang berada di menara gading supaya memiliki dan memupuk keberanian seperti yang ditunjukan oleh Presiden Iran. Gunakan peluang yang ada untuk MEMUPUK SIFAT BERANI UNTUK MENCABAR.

 

BERGERAK SEIRINGAN MEMIMPIN PERUBAHAN

 

Monday, April 20, 2009

KAU MAHU DIDEKATI, TAPI....


Macam ragam manusia kite boleh lihat disekeliling kita terutamanya kita yang duduk ditempat yang dipanggil menara gading

 

Ada satu golongan ashik dengan buku-bukunya....ada pula golongan yang sebok dengan lap topnya..tak ketinggalan ada juga yang sebok mencari keseronokan dunia....di sini.

 

Dressingnya tak payah cerita, kalah golongan artis yang diluar sana, mekapnya tebal 2 inci, pakainya berkilat mcm bintang dilangit, sumenya hanya ingin didekati.

 

Ada juga golongan yang berkopiah, berjubah sebok pula dengan dakwah bil halnya, lantaran kesibokanya habis tidak dihiraukan orang sekelilingnya yang dahagakan mahu didekati...

 

Jika diperhatikan semua golongan diatas ada alasannya yang tersendiri mahu didekati...mahu mencuri perhatian.. maka adakah mereka layak didekati orang kebanyakan dan tidak sebulu dengannya..

 

Jika golongan minah baju ketat dengan baju ketatnya, bro seluar londeh dengan seluar londehnya, mamat rambut dai dengan rambut dainya...ustazah tudung labuh dengan tudung labuhnya, ustaz kopiah dengan kopiahnya adakah mereka ini ingin didekati...

 

Semua ada alasannya tersendiri...pokoknya dimana kita mahu cari sepadan dan sedondonya yang boleh menghilangkan tanggapan (first imprestion) golongan yang mahu dekati kita...

 

Tiada guna kita hebat berkata hanya diplanet kita sahaja sehingga tiada terkesan orang disekeliling kita..berjayakah matlamat KAU MAHU DIDEKATI...

 

Atau tunggu sahaja orang yang berubah mengikut rentak kita, nak masuk golongan ini kene berkopiah, nak join golongan ini mesti berdai rambut....bukankah terbantutnya MAHU DIDEKATI ITU TADI..

 

Jika MAHU DIDEKATI pun sukar dicari...bagaimana dengan matlamat kita yang ingin dicapai bersama..

 

Bergerak seiringan memimpin perubahan

ISU PEMBUANGAN KOLEJ MENGHANTUI PELAJAR

Saban tahun mahasiswa/i yang menginap di kolej-kolej sering dimomok-momokkan dengan khabar yang kurang enak didengari..

Isu ini sering dijadikan senjata ampuh bg pihak JAKSA kolej-kolej kediaman di sekitar UKM untuk menggerunkan pelajar first year yang tak ngerti lagi tentang politik kampus yang direncanakan..

Ada antara pelajar yang aktif di kolej kediaman mereka tetapi tidak dapat menjadi tiket untuk mereka kekal terus di kolej tersebut..

Apakah semua ini, mengajar budak yang baru setahun jagung bermain api di medan perang, menguguh tak tentu pasal, memeras tak tentu tempat...ape salah kami

Ingat....setiap perbuatan ada balasan,setiap tindakan disusuli keputusan, jika hari ini kamu buang kami dari kolej..satu hari kamu juga akan dibuang dari dunia ini....berlakulah adil kepada semua...

Bukti nya saudara nazri tahir dari kolej ibu zain yang begitu komited untuk aktif dan membantu JAKSA dalam membangunkan prestasi kolej tersebut..dibuang tanpa apa hujah dan sebab...kesian dia dik...kalau anak kamu dibuat cam tu ape cer beb...

Tak pe bro...hari ni hari di...kite tunggu prk akan datang untuk menghukum kesalahan yang dilakukan keatas rakan-rakan kita...

Bergerak seiringan memimpin perubahan

Tuesday, April 14, 2009

SELAMAT MENGHADAPI FINAL EXAM

Kepada rakan-rakan seperjuangan di kampus UKM yang kita cintai ini...saya mengucapkan selamat menghadapi peperiksaan akhir semester.

Semoga dipermudahkan segala urusan menjawab soalan dalam peperiksaan nanti..
Saya doakan kejayaan anda semua.

Bi taufiq wan najjah...jumpe di puncak jaya..

hafizhuffaz

Sunday, April 5, 2009

CUBE JAWAB SOALAN DIBAWAH YE


1. Nabi Isa lebih mulia daripada Nabi Muhammad, kerana didalam Al-Quran nama Nabi Isa disebut sebanyak 25 kali berbanding Nama Muhammad sebanyak 5 kali ?

2. Manusia dijadikan dari tanah ke air mani, mane yang betul nih ?

3. Poligami menindas kau hawa, betul ke ?

4. Nabi Muhammad seorang pengganas yang suke berperang ?

5. Agama semua mengajak kepada kebaikan, jadi semua agama sama sahaja ?

6. Betul ke manusia mewarisi dose warisan ?

Dan banyak lagi soalan-soalan yang menarik boleh dijawab dengan cara yang menarik...

Rase2 korang, boleh jawab ke soalan diatas,tu baru sikit tu


Tu la, sape SURUH TAK IKUT SEMINAR DAKWAH FARDIYYAH DAN PERBANDINGAN AGAMA YANG DIANJURKAN ISIUKM SEMALAM...


Kan dah rugi ilmu yang bermanfaat, tido lagi kat kolej

Saturday, April 4, 2009

CINTA MAHASISWA SENIOR

Cinta, cinta, cinta…perlukah kite bercinta, demi bahagia, dimana dia, siape punye, untuk siape cinta bahagia….

Satu perkara subjektif yang tidak dijemput kehadirannya, tidak juga terfikir selamanya adakah perlu bercinta, bagaimana, macammana, ape2 je lah….

Saluran ada..cinta ada..siapa ada..tahu ada..nah ape lagi yang difikirkan oleh akal manusia yang hanya mengharapkan cinta Ilahi

Persoalan cinta hati satu subjek sukar untuk ditutorkan, apatah lagi dikuliahkan dengan ungkapan dan perbincangan yang halus dan kompleks.

Pokoknya siapa dia kita punya model untuk dijadikan contoh untuk melayari bahtera..

Bolehkah kita menjadi hamba cinta?

Cinta bagaimana yang ada classnya??

Ternyata mahasiswa hanya pandai bercinta-cinta monyet di fuu 

CINTA ILAHI ADALAH CINTA HAKIKI SETIAP INSAN :-)